Albania 2024, Lepoa ja päivä Korfulla

Sunnuntaina 28.6.24. pidimme taas lepopäivän Dürresissa. Chillailimme rannalla ja altailla sekä nukuimme päiväunet, keräsimme voimia seuraavan päivän Korfun reissuun.

Upea Bougainvillea.

Lisko.

Leipomo, josta haimme matkaeväät Korfulle ja tottakai muu porukka söi siellä pallojäätelötkin.

Sunnuntai oli ilmeisesti Albanialaisilla yleisesti lepopäivä ja sen huomasimme hotellin väkimäärästä, joka hetkellisesti ehkä jopa tuplaantui. Paikalliset tulivat rantahotelleihin viettämään lepopäiväänsä hyvän ruuan ja rannalla loikoilun merkeissä. Hotellin parkkipaikka oli ihan täynnä autoja ja mekin luovutimme oman auton avaimemme respaan, jotta he saivat siirrellä autoja parkkipaikalla sitä mukaa kun jonkun piti päästä lähtemään sieltä. Itsekin yritimme autoamme paikalta, mutta henkilökunta sanoi sen olevan melko mahdotonta. Kävimme siis illansuussa ostoksilla vain lähikaduilla ja syömässä rantakadulla.

Paikaksi valikoitui Hotel Kamomilan ravintola ja samalla saimme seurata EM -jalkapalloa. Tarjoilijat vaihtoivat meille kolme kertaa puhtaan pöytäliinan ennenkö he olivat sen puhtauteen tyytyväisiä. Söimme lohta, hamppariaa, ahventa ja jotain lihamuhennosta. Ruoka oli ihan hyvää ja maksoi juomineen 4840 lekeä. Paikassa oli ilmainen wifi, mikä syvästi nuorisoa ilahdutti.

Lohta couscousilla.

Jonkin sortin lihamuhennos.

Ahventa vihanneksilla.

Kun pääsimme hotellille oli omistajalla meille lahja. Hotellimme Ylli Detit -nimellä varustettua viiniä, pahoitteluna siitä ettemme autoamme käyttöön saaneet. Lupasimme juoda sen hänen terveydelleen kotona Suomessa.

Hotellin omistajan lahja meille.

Iltanäkymä altaalle, jossa toisinaan järjestettiin juhlia.

Maanantaina 1.7.24. kello herätti meidät jo kello viiden jälkeen. Lähdimme ajamaan Sarandaan, josta laivamme lähti klo 11 kohti Korfua. Olimme hakeneet eväitä kaupasta ja leipomosta ja niillä selvisimme meno- ja paluumatkat.

Leipomo, jonka jäätelöpallot maksoivat 60snt.

Bunkkeri, joita Albaaniassa on siis paljon. Kiitos menneiden vuosien pelokkaan diktaattorin.

Saavuimme satamaan hyvissä ajoin ja saimme automme sataman parkkiin 5€:n hintaan koko päiväksi. Eipä tarvinnut sakkoja jännitellä, kun edellinenkin parkkisakko oli vielä maksamatta!

Odotellessamme terminaaliin pääsyä, joimme kahvit viereisessä hotellin ravintolassa. Maisema oli upea!

Finikas Linesin Marina Marilime S.A, kuljetti meidät neljä turvallisesti Korfulle ja takaisin n. 100€:n hintaan. Saimme hyvät istumapaikat kannelta, josta oli mukava katsella maisemia. Toisella puolella Albania, toisella Kreikka. Matka keski n. 1,5tuntia suuntaansa. Nopeampikin pursi olisi väliä kulkenut, mutta me halusimme nähdä myös maisemia mereltä käsin, joten hitaampi ja halvempi lautta ei haitannut yhtään. Tuohon laivaan mahtui myös jonkin verran autoja.

Hei, hei Saranda.

Meren kauneus.

Korfun satama.

Heti ensi töiksemme vaikutuimme Korfun kaupungin kauneudesta sekä kuumuudesta.

Tuntui kuin olisi kotiin tullut, Kreikka on meille jo melko tuttu maa, vaikka Korfun visiitti olikin ensimmäinen.

Bougainvillea Korfulla.

Meillä oli nälkä, joten kävelimme oitis valiten ruokapaikan matkalla vanhaan kaupunkiin. Söimme hamppareita, nugetteja, mozzarellatikkuja ja tortillaa. Hinnasta tiesimme tulleemme Kreikkaan, kun pikaruoat cocisten ja oluiden kanssa maksoivat 44,10€.

Korfulaista olutta. Maistui.

Mozzarellatikut salaattipedillä.

Nuggetit ranuilla.

Kiersimme kauppoja, löytäen magneetteja, korvikset (ihanat käsityönä tehdyt ja omistajavaari soitti mandoliinoa shoppaillessamme) sekä kauniin nilkkakorun. Tuo nilkkakoru oli liikkeestä nimeltä Tonal ja omistaja kertoi tekevänsä koruja itse. Hänellä oli niitä jopa Suomessa myynnissä, jossain liikeessä Helsingissä.

Kauniita käsitöitä.

Ohitimme Venetsialaisen linnoituksen ja kävelimme myös vanhan linnoituksen ohi. Siellä rannassa kävivät tyttäret myös uimassa. Jokin kilpameloja oli lähdössä juuri rannasta. Paikassa olikin joitain pystejä esillä. Mahtoiko harjoitella olympialaisia varten!? Me seurasimme elämänmenoa rantsubaarista käsin, jossa joimme mojitot sekä pullon vettä yli 30€:n hintaan. Hintojen puolesta tuli kyllä heti Albaniaa ikävä.

Venetsialaista linnoitusta.

Kaupungin katuja.

Tykki.

Kiertelimme vielä loppuiltapäivän vanhankaupungin pikkukujia ja kauppoja. Tunnelma oli kohdallaan, kadut olivat upeita ja nähtävää olisi ollut useammaksikin päiväksi. Teineille parasta oli ehkä se, että puhelinliittymät toimivat kuten kotisuomessakin.

Linnoituksen rantaa.

Uinti tauko.

Vanha lunnoitus.

Count Von Der Schulenburgin patsas.

Sir Frederick Adamsin patsas, palatsin edustalla.

Isäntä löysi itselleen kauan etsityn hellehatun, tytär poikaystävälleen tuliaisia ja söipä seurueeni vielä pallojäätelöt 6€/pallo, ennenkö kävelimme takaisin satamaan.

Vanhan kaupungin kujia.

Ja turisteille kierreltävää.

6€:n satsit jäätelöä. Olihan ne isot.

Kirkko.

Saimme pienen maistiaisen Korfusta, joka oli meille aivan uusi tuttavuus. Voisimme lähteä sinne uudelleen, mutta reissulompakon olisi oltava isompi.

Finikas Lines.

Sarandassa paikalliset sähkömiehet työssään.

Laivamme lähti klo 19 takaisin kohti Sarandaa ja kaikesta väsyneenä osa meistä torkkui laivamatkan ajan. Itse olin niin hikinen, etten pystynyt kuin istumaan mahdollisimman leveästi, ettei kukaan ihan viereen tunkenut. Iltalaivalla oli onneksemme vähemmän porukkaa.

Saavuimme hotellillemme Dürresiin n. klo 23 ja oli ihanaa päästä suihkuun!

Loppu lomamme Albaania -kuulumiset seuraavassa kirjoituksessa..