Suomi-Ruotsi-Tanska

Tämä reissumme ei alkanut ilman kommelluksia. Edellispäivänä käteeni puri paarma, joka sai kämmenselän turpoamaan melkein kaksin kertaiseksi. Ei auttanut kyypakkaus tai allergialääke eikä hydrokortisonivoidekaan.

Reissumme alkoi lauantaina 13.7 ystäviemme häillä Salossa. Isäntä tuumi pukevansa juhlavaatteet vasta paikan päällä. Mukavempi ajella ilman kravatin kiristämistä. Matkalla sitä sitten todettiin, että sinne kotiinhan ne vaatteet jäivät! Se tarkoitti ostosreissua Parkanon Halpa-Halliin.

Häät vietettiin kauniissa miljöössä Salossa, joka toi kotiseudun mieleemme. Morsian oli kaunis ja sulhanen komea. Tyttäremme selvisi morsiusneidon tehtävistä hyvin.

Matkamme jatkui yölaivalla (Viking Grace) rapakon yli Tukholmaan. Totesimme näet, että hotelliyön hinnalla olisimme jo hyvässä matkassa menossa kesälomareissullemme. Tämä yö ja auto mukaan maksoi viideltä ihmiseltä 160€.

Autollisten piti olla satamassa tuntia ennen lähtöaikaa. Ehdimme siihen nippanappa, kun vastassa oleva ruuhka meitä yllätti. Lopulta ei mitään kiirettä edes tullut.

Illalla piipahdimme ylimmällä kannella, jossa nuorimmaisemme ihaili innostuneena maisemia. Hänen edellinen isompi laivareissu oli vuosia sitten Kolmårdeniin, eikä hän muista siitä juuri mitään. Silloin mentiin toki ilman autoa, eli sisään laivaan putkea pitkin. Hytissä tuli huuto "Mä haluan laivaan!" Ei käsittänyt pieni ihminen, että siellä sitä jo oltiin. Ehkä kuvitteli mielessään, että istuisimme kuin veneen kyydissä.

Taxfreestä haimme lapsille ja vähän aikuisillekin reissuherkkuja.. minäkin aion tällä reissulla sallia itselleni sokeria. Toki maltillisesti.

Aamulla herätys soitti 5:30. Aloimme olla satamassa. Tavarat kasaan ja autokannelle.
Otimme suunnaksi Värnamon, jossa seuraava majoituksemme olisi. Tukholmassa paistoi aurinko.

Saimme ensi makua Ruotsin hinnoista käydessämme Linnatuulen tapaisessa paikassa Espresso House nimisessä kahvilassa aamupalalla. Kaksi cappucinoa, suklaamuffinssi, pari täytettyä croissanttia, kalkkunavoileipä ja isompi lämmin täyteleipä yhteensä 372 kruunua eli noin 35€. No, nyt oltiin lomalla!

Ohitimme monta mielenkiintoista kohdetta. Jossain luki jopa "Mörkö". Liekkö se Suomen kunniaksi perustettu kunta ☺ Kuvaa en siitä ehtinyt ottaa!

Ajoimme Ruotsin toiseksi suurimman järven (Vättern) viertä ja pysähdyimme kuvan kauniin Brahehus -nimisen raunion kohdalla. Aikanaan Pietari Brahe oli sen rakennuttanut talokseen. Upea paikka!
Vieressä oli ravintola ja kauppakin. Sieltä porukka nautti pakolliset lomajäätelöt.

Matkalla poikkesimme tyttöjen toiveesta uimaan. Uimapaikka oli kohta Jönköpigin jälkeen ja siellä oli useita muitakin päivästä nauttimassa. Oli näet kuuma.

Kuumuus taisi enteillä ukkosta. Kohta taivas aukeni ja vettä tuli kaatamalla ja kuulimme pari jyrähdystäkin. Moottoritiellä moni tajusi onneksi
tiputtaa ajonopeuttaan.

Pääsimme perille Värnamoon hiukan ennen kolmea. Ajokilometreja Tukholmasta hiukan alta 400km.

Majoitus oli nimeltään Värnamo Camping Prostsjön ja käsitti siis omatoimimökin viidelle. Yö maksoi 62,29€. Kerrossängyt, pieni pöytä ja jääkaappi. Yleisissätiloissa oli keittiö sekä suihku- ja wc-tilat. Meillä oli omat petivaatteet, vaikka lisämaksusta nekin olisi paikasta saanut. Kyllä siellä yhden yön nukkui, niin tuumasimme.

Isäntä teki meille ruuan ja sen päälle simahdimme päiväunille. Illan suussa kävimme kävelyllä katselemassa kaunista seutua sekä pelailimme korteilla. Oma käteni alkoi muistuttaa normaalia. Koville otti paarman purema.

Illan suussa naapurimökissä kävi ambulanssi. Hui!

Unta ei tarvinnut illalla houkutella. Kaksi aikaista nousua oli tehnyt tehtävänsä.

Sunnuntaina aamulla starttasimme hyvissä ajoin, noin klo 9:30 nokan kohti Malmöä. Maps opasti Helsingborgin kautta ja niinhän menimme.
Tie oli sinnekin moottoritietä.

Burger King hoiti matkaeväät meille. Niitä ja mäkkäreitä oli tien varressa siellä täällä. Samoin huoltoasemia. Lisäeväänä tai oikeastaan nälkään herättelijänä, söimme edellispäivältä jääneitä oliiveja, Kreikkalaisia sellaisia.. Mukavan suolaista.

Auton tankki vaati täyttämistä, mutta päätimme että täyteen sen laitamme vasta Tanskassa, jossa diesel olisi halvempaa. Niinhän se sitten olikin. Tankki täyteen eli 57,77 litraa maksoi 565,57 Tanskan kruunua.

Ylitimme meren Juutinrauman siltaa. Se maksoi 450 Ruotsin kruunua. Maksu suoritettiin näppärästi oman valintamme mukaan kortilla, edes pin-koodia ei tarvittu. Silta oli vaikuuttava, mutta ei niin vaikuttava kun luulin.

Isomman vaikutuksen teki Ison-Beltin silta, jota katselimme vielä Tanskan puolelta rannaltakin. Sen ylitys maksoi 245 Tanskan kruunua. Sillalla oli meneillään "kaiteiden" maalaustyöt. Kyllä siinä pitää olla rohkeutta keikkua kaiteella ja vielä keskittyä työntekoon.

Tanska vaikutti kauniilta maalta. Paljon samaa Suomen kanssa, mutta esimerkiksi talot säväyttivät omalaatuisuudellaan. Pienet hyvin hoidetut puutarhat istutuksineen ja koristuksineen. Osassa taloista oli olkikatot, osassa tiilikatot.

Ajatuksemme oli, että pysähdymme vielä ennen Saksan rajaa, mutta huomaamattamme olimmekin jo Saksassa.

Vinkkinä Tanskan läpi ajaville. Huoltoasemat moottoritien varrella ovat kalliita ja tien varsilla olevat "turistikohteet" kannattaa selvittää etukäteen. Opasteita ei juurikaan ensimmäisen opasteen jälkeen ollut.
Saavuimme Saksaan Neumunsteriin klo 18:30 illalla.

Jatkoa seuraa..

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hola Nerja (Espanja)!

Samoksen ravintolakokemuksemme

Tallinna syyskuulla 2023

Viimeinen päivämme Espanjassa ja sehän tarkoitti Málagaa!