The best of the Berlin 2022

Tiistaina 12.4.22.

Voiko tämä olla tottakaan! Huomenna nokka kohti Helsinkiä. Reilut puoli vuotta odottamamme reissu, on käymässä toteen. Tyttären koronatesti näytti negatiivista, mikä tarkoittaa että 99€ köyhempänä, olemme pääsemässä matkaan. Meillä muilla neljällä on koronarokotustodistukset, mutta nuorimmaisella ei. Tämä on tarkoittanut sitä, ettei ulkomaille ole asiaa ellei käy testin kautta ja saa sieltä oikeanlaista todistusta. Testi on tehty, maksettu ja todistus tulostettu. Huomenna matkaan!

Keskiviikkona 13.4.22.

Työpäivä kului äärettömän hitaasti. Kuin halutakseen viivyttää matkaamme.

Lopulta klo 16.15 nokka kohti kotia. Viimeiset pakkailla, eväät reppuihin, lähtösauna ja matkaan! Perheemme miehet hoitivat meidät kunnialla Helsinki-Vantaalle, missä auto lentoparkkiin ja maskit naamalle. Lähdimme klo 22.20 ja olimme yhden pysähdyksen taktiikalla Helsingissä torstaina 14.4.22 kolmen jälkeen yöllä.

Check-in oli hoidettu joten suoraa turvatarkastukseen. Satunnaistarkastuksiin sitä tottakai jouduttiin, mutta mitä sitten. Puhtaat tulokset ja konetta odottamaan.

Airbalticin lentomme lähti klo 5.35 Riian kautta Berliiniin. Matka Riian kesti 40min, suotuisan lentosään vuoksi. Siellä odottelua oli n. tunti, joka käytettiin reissun ensimmäisiin cappuccinoihin ja evästelyihin. Matka jatkui samalla firmalla klo 7.45 Berliiniin, jossa olimme klo 8.20 Saksan aikaa. Kello täällä tunnin vähemmän. Nuorimmaisen koronatestiä ei kysytty. Meidän muiden rokotustodistukset oltiin syötetty tietoihin jo aiemmin, ehkä siksi niitä ei kyselty.. tai sitten näillä ei oikeasti olekaan niin väliä. Myöhemmin huomasimme että isännän laukussa oli nesteeksi luokiteltavat smoothiet, jotka oli tarkoitus nauttia pois ennen turvatarkastukseen menoa. Näistä ei mitään mainittu.

Koska tämä matka ei saanut osakseen samanlaista suunnittelua kuin muut reissumme, en ollut juuri mitään selvittänyt valmiiksi, vain vähän visioinut kohteita. Nappasimme kulkuvälineeksi metron/junan (S-9 ja S-42 vievät Berliiniin ja ostaa täytyi ABC-vyöhykelippu) viideltä hintaan 19.50€. Lastenlippujen hintoja emme onnistuneet bongaamaan.. pikkulapset toki matkustivat ilmaiseksi. Heitä meillä ei enää ollut.

Junasta näki jo selvästi että keväthän täällä on. Vihreää joka puolella ja +17 astetta. Jäimme junasta Alexanderplazilla. Hetihän meidän piti suunnata syömään ja ostoksille.

Ensimmäiset ruuat olivat Dönerin kebabeja (maksoi viideltä reilut 40€) ja ensimmäiset shoppailukohteet Primark sekä New York. Tytöt löysivät heti jo vaikka mitä.

Matkustimme vielä samoilla lipuilla hotellille, Tiergartenin asemalle (Bellevuen asema olisi ollut lähin hotelliamme Meininger Tiergartenia), koska emme olleet edelliskyydissä tajunneet leimata niitä. Liput ovat voimassa leimaamishetkestä tunnin ajan. Leimaamattomista lipuista saa 60€:n huomautuksen. Huh, emme jääneet kiinni!

Huoneemme oli kolmannessa kerroksessa ja se oli iso ja siisti. Käsitti ison huoneen missä oli 2 kerrossänkyä ja parisänky sekä erillinen wc ja suihku. Hotellissa olisi ollut vieraskeittiö ja peliaula, mutta vain jälkimmäisen kävimme tsekkaamassa.

Teimme illansuussa vielä visiitin hotellimme rakennuksessa olevaan ostoskeskukseen ja siellä olevaan ruokakauppaan. Vähän aamupala- ja herkkuostoksia. Joka paikassa näkyi että oli pääsiäinen. Pupuja, munia sekä kukkia kaikkialla.

Illan ruokapaikkamme oli italialainen ravintola. Isot söivät pitzaa, minä lasagnea, isäntä possunfilettä ja nuorin salaatin. Tästä kaikeista maksoimme juomineen n. 70€. Lopulta olimme niin väsyneitä, että kiitimme toisiamme päivästä ja menimme nukkumaan.. (*nukahdimme tahtomattamme samantien hotellilla, olisimme ehkä vielä jotain voineet illalla käydä katselemassa..).

Kävelimme reilut 9km.

Perjantaina 15.4.22.

Pitkäperjantai sulki kaupat. Ravintolat ja kioskit toki olivat auki. Lapset jäivät nukkumaan hotellille, kun me vanhemmat tepastelimme n. 7km aamulenkin. Söimme aamupalan läheisessä kahvilassa. Croissant, ciabatta sekä cappuccinot. Hintaa alle 10€.

Näimme sotien voitoksi tehdyn enkelimonumentin Tiergartenin ison liikenneympyrän keskellä, vihreän puiston joka johti meidät suoraan Branderburgintorille/portille sekä melkein vieressä komeilevan Valtionpäiväntalon.

Joimme paikallisen glögin (Gluhwein 2,80€), joka kyllä lämmitti niin tuoksun kuin maunkin puolesta. Sää oli melko sumuinen ja myöhemmin vähän satelikin, lämmintä n. +13 c°.

Matkanvarrella sattui myös Holokaustin aikana Euroopassa kuolleiden juutalaisen muistoalue. Kovin oli koskettava paikka. Vähän mieltä harmitti, kun kivien päällä istui ja loikki ihmisiä. Erikseen oli tämä kiellettyä, mutta jo pitäisi oman järjenkin sanoa, että kunnioittavaa käytöstä tuollainen ei ole. Oliko paikkansa sijainti yhteensattuma vai hyvin harkittu? Nimittäin, Hitlerin bunkkeri (missä itsensä päiviltäänkin otti) sijaitsi ihan liki.

Kävelimme hotellille, josta teimme koko perheellä vielä illanaikana liki saman kierroksen uudelleen. Tällä kertaa näimme myös Checkpoint Charlien.

Paluumatkalla etsimme rauhassa mahdollista ruokapaikkaa, kun yhden perheenjäsenemme vessatarve alkoi tahtia nopeuttaa. Edessämme siinsi kaunis vanha talo, jossa sijaitsi Paris-Moskow niminen ravintola. Aiemman ohikävelyn mukaan isäntä tiesi kertoa, että listahinnat ovat kohtuullista luokkaa. Siispä pysähdyimme sinne. Isäntä vessaan ja me muut pöytään. Sellainen pieni ahdistus tai paniikki nousi kasvoillemme, kun tajusimme istuvamme iltapukukansan keskellä farkuissamme ja lenkkareissamme.. ei auttanut kuin hymyillä ja leikkiä ruotsalaisia (tämä sitten ihan vitsi, ettei kukaan loukkaannu).

Listaa vilkaisemalla päätimme ettei meillä niin kova nälkä ollutkaan. Tilasimme elämämme kalleimmat pikkuruuat. Parsakeittoa me aikuiset, kaksi lapsista vain jälkiruokaa; suklaamuffinssit mansikkasorbetilla ja yhden nälkä katosi kummasti. Sivusilmällä näimme, miten mukavaa yhteishenkeä kohottavaa tunnelmaa, toimme henkilökunnalle. Selvisimme kuitenkin laskusta ja henkisestä koetuksesta. Reilu 50€ köyhempänä suuntasimme hakemaan "take away" pitsat hotellille. Kyllä meitä nauratti! P.s. Oli muuten elämäni parasta parsakeittoa, vaikka kuvasta se näyttääkin oksennukselta.

Kävelykilometrejä päivälle noin 21km.

Lauantai 16.4.22.

Teimme aamukävelyn hotellin kulmilla taas ilman lapsia. Aamupala samalla reissulla kahvilassa, josta lapsille mukaan croissantit.

Kävelimme Spree joen rantaan ja aurinko paistoi kuumasti. Päivästä tuli lämmin +18c°. Palailimme Walhalla nimisen pienen ravintolan kautta hotellille.

Matkalla näimme mm. kadulla laatan missä luki nimiä ja paikkoja, kuten Auschwitz sekä marmori (tms.) paaseja, jotka olivat kuin junankyydissä ja niiden vieressä rautaaseinämä tekstein. Karua.

Lapset söivät aamupalat ja lähdimme oman ostarin kautta (hakivat herkkuja jemmaan, koska kaupat eivät joka päivä olleet auki näin pääsiäisenä) liikenteeseen. Toki lupaamamme jäätelöannos -pysähdys oli ensin toteutettava. Annokset maksoivat vitosen luokkaa.

Fokus oli tänäänkin shoppailussa, kun kerran kaupat olivat auki. Lämpimässä ilmassa oli mukava kävellä Mall of Berliniin. Matkaeväänämme oli eteen osuvalta mieheltä, pyöränsarvesta ostettu Brezel (3€). Tyttäret kulkivat kaupoissa, me muut ihailimme hetken katutanssijoiden esitystä ja vetäydyimme lähelle ravintolaan yksille. Pojalle Coca-Cola ja meille aikuisille oluet (n.10€).

Teimme suunnitelman jatkaa vielä Alexanderplazille sekä East side galleryyn asti, josta junalla hotellille. Matkalla pysähdyimme ranskalausessa kirkossa (Französischer dom) ihaillen tornista maisemaa yli kaupungin. Museokin alhaalla oli ja sain oppaalta pienen yksityisen esittelyn tästä. Opas oli kyllä niin mielikuvien ilmentymä, pölyhuiska ja kaikki. "Happy easter", toivotettiin täälläkin, saksaksi toivotus ei jäänyt mieleeni.

Söimme matkalla Tuomiokirkon kohdalla saksalaisenkeittiön ravintolassa (Alt Berliner Gasthaus Julchen Hoppe). Nyt oli vuorossa mm. makkaraa ja porsaanpotkaa ja hintaa tuli yli 80€. Mahat täynnä, shoppailu Alexanderplazilla jatkui.

Muuri oli vaikuttava. Sen lukuisat taiteilijat tehneet upeaa työtä. Kannanotot  mielipiteet ja sananvapaus hehkuivat niistä kaikinpuolin. Kannatti kävellä tännekin.

Hyppäsimme viereiseltä asemalta junaan/metroon (täällä metrotkin kulkivat osin maanpäällä) ja noin 15€ (AB-lippu), maksoi meiltä kyyti. Nuorimman kanssa pysähdyin vielä leikkipuistoon lähellä hotellia. Leikkipuistoja oli täällä paljon.

Kilometrejä päivälle 17.

Sunnuntaina 17.6.22

Haimme tutusta eilisaamun kahvilasta koko porukalle sämpylät ja kaksi kahvia. Nämä maksoivat noin 12€. Ei Suomessa tähän hintaan samaa satsia saisi. Isäntä ja minä nautimme aamupalamme taas Spree joen rannassa. Saimme seuraksi pienen koiran, joka olisi mieluummin jäänyt herkuttelemaan kanssamme, kuin mennyt omistajansa matkaan.

Veimme aamupalat lapsille ja lähdimme valloittamaan taas kaupunkia. Haaveenani on aina tutustua kirkkoihin. Nyt tuo tuomiokirkko (Berliner Dom) houkutti kunnolla. Ulkopuolelta se oltiin jo moneen kertaan nähty. Nuorin lähti mukaamme.

Tepasteltiin taas puiston läpi, jossa tällä kertaa näimme korppeja.

Tytärtä jäätelötytti. Eilinen annos ei ollt tyydyttänyt jätskin himoa. Mansikkaunelma sisälsi silloin pettymykseksi kookosjäätelöä, joten nyt oli saatava oikeaa mansikkaa.

Pysähdyimme italialaiseen (Restaurant Little Italy) ravintolaan, josta suunnittelimme illallekin ruokaruokapaikkaa. Menu näytti nimittäin hyvältä. Tytär sai siis mansikkajäätelönsä ja me vanhemmat oluet sekä leivät, joiden päällä oli tomaattia ja yrttejä. Maistui.

Domin luona oli taiteilijoiden markkinakatu. Kiersimme sen ja suuntasimme kirkolle. Pettymys oli melkoinen, kun meille selvisi että klo 16 jälkeen ei sisään enää päässyt. Lippuja myytiin seuraavalle päivälle. Epähuomiossa sellaiset jo puhelimella ostimmekin, vaikka lähtöpäivänä emme kyllä paikalle ehtisi. Toinenkin turisti voivotteli käyneensä ovella jo toistamiseen.

Pettymyksestä selvittyämme lähdimme kiertämään souvenir kauppoja sekä hälytimme isot lapset hotellilta kanssamme syömään. Vain toinen tuli. Söimme hyvin. Nuorin nuggetteja, vanhin hamppariaterian, minä fahitaksia ja isäntä kanaa. Tilasimme isot oluet, mutta saimme vain keskikokoiset. Pyörittelin silmiä ja totesin ääneen, että ehkä tämä riittää. Iso olisi ollut 4litraa. Saamamme tuopit olivat litraisia (7,90€), tarjoilija oli epäillyt, että emme ihan isoimpia tarkoittaneet. No huh! Minä tarvitsin jo apua tähän, vaikkei kiire ollutkaan. Taas tunsin henkilökunnan huvittuneen katseen..

Päivän kääntyessä illaksi kävelimme hotellille. Lapset lähtivät vielä keskenään ulos. Me vanhukset emme enää jaksaneet. Lapset näkivät tuolla reissulla cityketun!

Päivän saldo 15 km.

Maanantaina 18.4.22.

Aamupyrähdys hotellin viereiseen kahvilaan cappuccinoille ja croissanteille. Taasen aurinko paistoi ihanasti. Taivaalla näkyi lentokoneita, tänään oli meidänkin lähdettävä, mutta onneksi vasta klo 17.10. Oli siis päivä aikaa.

Suunnittelimme jokiristeilyä, joka kestäisi noin tunnin. Sitten syömään ja nokka kohti lentokenttää.

Huone luovutettiin klo11 ja nappasimme lapsille paniineja ja sämpylät matkalta. Lämmintä oli nytkin se +18c°.

Saavuimme joelle ja totesimme että klo 12 lähtisi seuraava risteily. Istuimmekin sen kyytiin ja nautimme aurinkoisesta säästä ja viimeisistä Berliinin tunneista sen kyydissä. Liput maksoivat aikuiselta n. 18€ ja alle 14-vuotiailta n. 13€. Tulipa nähtyä Berliiniä tästäkin näkökulmasta ja kuultua oppaaltakin jotain rakennuksista ja historiasta.

Kävelimme rantaa pitkin eteenpäin jättäen pojan (tyhjiä pulloja) limsapullopussin, jonkun kodittoman teltan eteen. Oliko se sitten reissun hyvä työ vai ei, en tiedä. Toivottavasti vähän saajaansa ilahduttaa.

Kello oli 13.40, kun totesimme että tuomiokirkkohan on ihan edessämme. Teimme nopean ratkaisun ja päätimme kokeilla kävisikö myöhemmäksi ostamamme liput kellonajaltaan aiemmin käytettäväksi. Kävihän se! Äkkiä sisään ja kiertäen läpi. Mahtava kirkko, kerrassaan upea. Suosittelen kaikille. Alle 18-vuotiaat pääsivät ilmaiseksi aikuisen seurassa. Aikuisen lippu oli 9€. Tällä katettiin kaikki kirkon kustannukset, joten mielellään sen maksoi. Torniinkin olisi vielä päässyt, mutta meillä oli kiire ja jo kerran kaupunki yläilmoista nähtiin. Tämä riitti meille. Kiitos! Eipä jäänyt vahinkoliput "takataskuun" harmittamaan.

Vielä ehdimme syömäänkin ja pariin kauppaan. Löysin täydelliset korvikset, joissa komeili liikennevaloukkelit (alle 10€). Tyttäret ostivat sealife -kaupasta läjän kiviä.

Oli aika kiittää ja kumartaa ja siirtyä (juna/metro) lentokentälle. Berliini kohteli meitä hyvin. Lisäksi oli aivan super upeaa päättää tämä reissu näin hienolla päivällä.

Saksan turvatarkastus oli kyllä tarkempi kertaa miljoona. Tuttuun tapaan minä ja nuorin jouduimme aika tarkkaan syynäykseen.

EasyJet kuljetti meidät turvallisesti kotisuomeen (samassa koneessa matkusti Sami Uotila, joka kävi lööppien mukaan kihlautumassa Berliinissä) ja pojat kentältä kotiin. Lentoparkki maksoi n. 42€. Vähän oli vaikeuksia löytää terminaalista bussikyydin pysäkki, mutta löytyihän lopulta sekin.

Päivän kilometrit 10km.

P.s. Pääsiäisenä reissua Berliiniin suunnittelevan kannattaa huomioida esim. kauppojen aukioloajat. Pääsinen sulkee ovia pitkänäperjantaina, sunnuntaina sekä pääsiäismaanantaina. Lisäksi esimerkiksi kirkkojen ja museoiden aukiolot kannattaa selvittää etukäteen.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hola Nerja (Espanja)!

Samoksen ravintolakokemuksemme

Tallinna syyskuulla 2023

Viimeinen päivämme Espanjassa ja sehän tarkoitti Málagaa!