Viimein alkaa olla kesälomareissumme lopullinen budjetti laskettuna. Seuraa siis yhteenvetoa eli vähän tylsääkin tietoa ja laskelmia.. sekä muuta knoppitietoa reissusta.
Aikaa Euroopan valloitusreissuumme meni 2 viikkoa ja päivä. Kohteena Ruotsi, Tanska, Saksa, Tsekki, Puola, Liettua, Latvia ja Viro. Aikaa kussakin maassa päivästä kolmeen. Tarkempi reitti löytyy vanhemmista kirjoituksista.
Kilometrejä kertyi 4860km. Tiet olivat pääosin kaikkialla hyvässä kunnossa, vaikka tietöitäkin kyllä matkan varrelle sattui. Eri maiden liikenteessä oli eroja. Isoin ero oli Liettuassa. Sielläkin ilmeisesti oli liikennesäännöt, mutta kaikki eivät niitä todellakaan noudattaneet. Vaarallisiin tilanteisiin emme törmänneet missään.
Matkalla oli huomioitava myös lapsia koskevia turvallisuus sääntöjä liikenteessä. Esimerkiksi Saksassa ja Puolassa alle 12-vuotiaiden lasten tulee istua korokkeella.
Tsekeissä alle 12-vuotiaat ja alle 18-vuotiaat 150cm pitkät eivät saa istua etupenkillä ilman koroketta. Ja pienet lapset toki olisi ollut istutettava turvaistuimeen. Meillä rajoitukset koskivat kahta nuorinta lasta eli 8- ja melkein 12-vuotiasta. Etupenkillekään ei kaikkialla ollut lapsilla asiaa. Ja mitähän vielä..
Majoituksiin meni yhteensä 576,93€. Tämä piti sisällään yhteensä 13 yötä eri tasoissa paikoissa, leirintäalueen mökistä asuntoihin, aina neljän tähden hotelliin asti. Lisäksi yhteensä kaksi yötä laivalla eli hytti tai takaisin tullessa jopa kaksi, sekä autopaikka yhteishintaan 418,39€. Menomatka Turusta Tukholmaan maksoi vain 160€. Paluumatka Tallinnasta Helsinkiin tuli melko hintavaksi luultavimmin viime hetken varauksesta. Löimme loppu reissun aikataulun lukkoon vasta reissun aikana. Hyvissä ajoin etukäteen lippu olisi varmasti ollut halvempi.
Osa majoituksista maksettiin etukäteen, osa vasta paikan päällä. Ongelmia ei varauksien suhteen tullut. Varasimme kaikki ebookersin tai bookingin kautta. Kokemuksemme mukaan ebookers kertoo sivuillaan majoituksen tason totuudenmukaisemmin, mutta molempien sivustojen kautta kaikki toimi kuten pitikin. Keskittämällä varauksia samalle sivustolle kerrytti samalla jemmaan tulevaa reissurahaa.
Siltamaksuja maksoimme kahdesta ylityksestä. Ruotsiin Juutinrauman sillasta (450Ruotsin kruunua eli vähän reilu 42€) ja Tanskaan Ison-Beltin sillasta (245 Tanskan kruunua eli vähän alle 33€). Siltoja lähestyessä opasteet kertoivat hyvin, millä kaistalla maksun pystyi maksamaan esim. kortilla. Maksu tapahtui joutuisasti, kortti vain koneeseen eikä edes pin-koodia tarvittu!
Kuulimme jo etukäteen, että polttoaine on Tanskassa halvempaa kuin Ruotsissa. Niin totesimme itsekin ja tankin täyttö tapahtuikin vasta Suomen jälkeen siellä (57,77 litraa maksoin 565,57 Tanskan kruunua eli 75,799€). Koko reissun aikana tankin sai täyteen noin 48€:n-75€:n hintaan (halvinta diesel oli Puolassa. Esim. 49,150€/ 42,41litraa). Matkan dieselit tulivat maksamaan noin 470€.
Tanskassa oli aika hyvän tuntuinen systeemi. Huoltoasemilla oli wc-maksut, (esim. 5kr (0,67€)/hlö, pienet lapset ilmaiseksi) ja osa maksusta (noin puolet) hyvitettiin ostoksen yhteydessä kassalla. Mahtoi osaltaan auttaa vessojen pysymistä siistimpänä. Yhdet sotkuiset julkiset vessat koko reissun aikana näimme, Saksan Lyypekissä parkkitalossa.
Saksassa motarilla opasteet kertoivat kilometrimäärän seuraavalle huoltoasemalle (autohof). Teiden varrella oli myös SOS -puhelimia, joista olisi apua voinut tarvittaessa soittaa.
Koko matka muuten mentiin Google mapsin avulla eikä kertaakaan vikaan! Sen sijaan Suomessa samainen systeemi vei heti reissun jälkeen parinkin kertaan vikaan.
Liput Puolan Auschwitziin, joka oli reissumme pääkohde, maksoivat kahdelta aikuiselta 120zlotya eli 27,654€. Lapset pääsivät ilman "nappeja" sisälle ilmaiseksi. Tämä piti siis sisällään kahdet korvanapit ohjatulle kierrokselle ja kierroksella käytiin myös Birkenaun puolella, johon oli bussikuljetus. Sisään olisi päässyt ilmaiseksi saapumalla paikalle niin, että infotiskille olisi ehtinyt ennen kello 9. Suosittelen olemaan jonottamassa vähintään tuntia aiemmin. Sisään ei saa viedä kuin pienen laukun ja henkilöllisyys tulee portilla todentaa esim. passista.
Riikassa vierailu Akvaparksiin maksoi 84,39€ . Tällä sai pulikointia viidelle ihmiselle (2aikuista ja 3lasta) neljäksi tunniksi. Näppärää oli se, että ulkokengillä ei saanut edes pukuhuoneeseen mennä. Eipä kulkeutunut ylimääräistä roskaa sisälle. Lisäksi käytössä oli yhteispukuhuone, jossa vaattet riisuttiin kopeissa ja vietiin rannekkella lukittaviin kaappeihin. Kaikki toimi joutuisasti.
Tuliaisia tuli ostettua vain vähäsen eikä muutenkaan reissussa ollut shoppailu etusijalla. Mukaan tuli ostettua lähinnä jääkaappimagneetteja, korviksia, karkkia, viinejä, Latvialaista likööriä, limsaa, parit vaatteet ja veljen lapsille pienet puiset käsintehdyt lelut. Näihin ei hirveitä summia mennyt joten ne sisältyvät muihin laskelmiin. Lisäksi muita "kuluja" olivat juomat (lähinnä vesi), naposteltavat, jäätelöt, aamiaistarpeet..
Tuliaiset itselleni. |
Ruokaan meni maasta riippuen rahaa hyvinkin eri summia. Suurimmaksi osaksi aamupalat tehtiin kaupasta ostetuista aineksista, pois lukien muutaman aamun hotelli aamiaiset sekä aamupala Ruotsissa kahvilassa (372kruunua eli noin 35€) ja aamupala Varsovassa ravintolassa (147zlotya 33,87€/sis.tarjoilumaksun 15zlotya). Joka päivä söimme vähintään kerran ravintolassa. Tasoja oli tässäkin montaa. Pikaruokaa ja eritasoisia hienompiakin ravintoloita (hintaväliltä 23€-85€). Halvinta ruoka oli Puolassa ja (rasia vadelmia 6 zlotya eli noin. 1,50€). Saksassa huoltoasemalla Pringless purkki olisi maksanut 4,50€.. irtojäätelöt taas paikasta riippuen 1,30€-1,50€/kpl. Ruokiin upposi noin 750€.
Pysäköintimaksuja oli maksettavana noin 40€:n verran. Kaunasin parkkimaksua ei vielä jälkikäteenkään ole kuulunut, vaikka aikaa on kulunut. Ehkä sen joku ystävällinen meille valmiiksi maksoi.
Muita maksuja tuli mm. Saksan ympäristövyöhyke-tarran hankinnasta. Etukäteen ostettuna se maksoi 22,70€ (autoliiton jäsenelle 17,30€) ja ostoon löytyi netistä helposti linkki. Auton rekisteröinti vuosi vaikutti tarran väriin ja kaikilla väreillä ei kaikkialla saanut ajaa. Meillä oli vihreä, kaikkialla ajon salliva tarra. Sen olisi saanut hankittua paikan päältäkin ja halvemmalla. Itse emme halunneet hankintaan reissussa kuluttaa aikaa.
Teimme huomaamattamme pienen säästön siinä, ettemme maksaneet Tsekkiin tiemaksua ja säästimme vielä enemmän, koska jääneet siitä kiinni. Maksamattomuus oli kyllä puhdas vahinko! Melkein lähdimme takaisin maksamaan..
Hommasimme lisäksi Green cardin, joka todistaa voimassa olevan liikennevakuutuksen. Kortti (vihkonen) ei kylläkään kaikkialla ole pakollinen, mutta se olisi voinut helpottaa asioiden selvittelyä esim. onnettomuustilanteissa. Tämän saa vakuutusyhtiöstä ja ilmaiseksi.
Mutta hei, oluen hinta kiinnostaa takulla. Sehän oli edullista heti kun rapakon ylitti. Saksassa sai kaksi vaaleaa Ducksteinia ja yhden tumma olut yhteishintaan 9,80€, Tsekeissä mm. Svijanyn 49 korunaa (1,89€) ja Starbrno 40 korunaa (1,55€).
Puolassa Zywiec 15zlotya (noin 3,50€).. Liettuassa Svyturys 2,10€. Latviassa mentiin samoilla summilla eli paria euroa per juoma.
Kaiken kaikkiaan reissu imaisi noin 2500€.
Summan olisi saanut helposti kutistumaan niin, että hienommat ravintolat olisi jättänyt käymättä, olisi ottanut enemmän asuntomajoituksia ja shoppailut ja maksulliset käyntikohteet olisi karsinut pois. Toisaalta voi taas miettiä, kuinka paljon enemmänkin rahaa olisi saanut menemään..
Jonain päivänä voisin hyvinkin lähteä uudelleen Varsovaan, Dresdeniin tai Riikaan. Ne olivat todella kauniita kaupunkeja ja paljon niistä jäi vielä näkemättä. Hampurin väliin jääminen jäi harmittamaan, mutta ehkä sinne sitten joskus toiste.
Ei kun uutta reissua säästämään ja suunnittelemaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti